17 oktober 2013

Vilar jag?

Under ett par dagars tid har jag läst ett förhandsexemplar av Tomas Sjödins nya bok Det händer när du vilar. Och jag slås direkt av vad vi alla har förlorat i dagens samhälle.

Vi jagar hela tiden efter mer, större, att vara bäst, i allt. Det spelar ingen roll vad det gäller, för vi är alla lika stressade och pressade att hinna med allt, att göra färdigt.
Och i denna jakt på perfektion har vi förlorat det som kanske är viktigast av allt - vilan. En stund för återhämtning, eftertanke, kreativitet - att bara få göra något helt annat än det vi brukar göra och njuta av det.

Sjödin beskriver hur vi har gått ifrån vilan som något heligt, till att istället skämmas om vi tar det lugnt en stund. I en tid av ständigt ökande psykisk ohälsa, som blir till fysisk ohälsa, är detta med vilan något som blir extra viktigt att bevara och vörda. Som titeln på boken säger: Det händer när du vilar.

Det här är en av de bästa böckerna jag har läst på mycket länge, och jag känner att den "talar" till mig, Den levererar många, kanske självklara, sanningar som jag inte förstått förrän jag läst dem. För mig är detta en bok som manar mig till eftertanke och reflektion över mitt eget liv:

Vilar jag?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar